Tillgänglighetsutlåtande för Varha-appen
Egentliga Finlands välfärdsområde strävar efter att säkerställa tillgängligheten till sina digitala tjänster [enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019] https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2019/20190306. Tillgänglighetsutlåtandet gäller Varha-appen https://digi.varha.fi/sv/. Tjänstens tillgänglighet har utvärderats av en utomstående expertorganisation.
Tillgänglighetsstatus för appen
Varha-appen uppfyller delvis riktlinjerna för tillgängligt webbinnehåll enligt WCAG 2.1 på nivå A och AA.
Otillgängligt innehåll i appen
Kriterium 1.1.1 – Innehåll som inte är text
- Några bilder och grafiska symboler saknar textmotsvarighet i tjänsten. Vissa grafiska symboler har inte dolts som standard för skärmläsningsprogram.
Kriterium 1.3.1 – Information och relationer
- Vissa brister förekommer i användningen av rubriknivåerna i HTML.
Kriterium 1.4.10 – Responsivitet
- Brister förekommer till viss del i tjänsten i fråga om responsivitet när sidorna förstoras/förminskas.
Kriterium 1.4.3 – Kontrast (minimum)
- Vissa svaga kontraster har observerats i tjänsten.
- Vissa svaga kontraster mellan text och bakgrund har observerats i applikationen.
Kriterium 2.4.7 – Synligt fokus
- Vissa av tjänstens gränssnittskomponenter har bristfälligt fokus.
Kriterium 3.2.2 – Vid inmatning
- Vissa länkar i tjänsten flyttar användaren till en nedladdningsbar fil utan förvarning.
Kriterium 4.1.2 – Namn, roll, värde
- Några knappar i tjänsten saknar namn eller beskrivning av funktionen för den som använder hjälpteknik.
Kriterium 4.1.3 – Statusmeddelanden
- Gränssnittet för tjänsten ger inte alltid tillräcklig information till stödtekniken om funktionernas resultat. I vissa formulär används dessutom automatisk muntlig inmatning i stället för att saken skulle utföras av stödtekniken.
Upprättande av detta tillgänglighetsutlåtande
Detta utlåtande upprättades 19.9.2024.
Utlåtandet grundar sig på en utvärdering av extern expertorganisation om huruvida webbplatsen uppfyller kraven i [lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019] (https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2019/20190306.)
Respons och kontaktuppgifter
Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist? Meddela oss om saken och ge respons om tillgängligheten: https://my.roidu.com/a/5o7ErkhPCxYiaCfa
Egentliga Finlands välfärdsområde ansvarar för appens https://digi.varha.fi/sv/ tillgänglighet och för behandlingen av respons.
Tillämpningsförfarande
Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till webbplatsens administratör. Det kan dröja 14 dagar innan du får svar. Om du inte är nöjd med svaret, eller om du inte får ett svar inom två veckor, kan du skicka respons till Regionförvaltningsverket i Södra Finland.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Regionförvaltningsverket i Södra Finland Enheten för tillgänglighetstillsyn www.tillganglighetskrav.fi webbtillganglighet@rfv.fi Telefonväxel 0295 016 000